Op reis kunnen zich altijd problemen voordoen, net als thuis.

Het belangrijkste is dan vooral om na te blijven denken en niet in paniek te raken.

Hieronder vind je een lijst vragen en antwoorden bij problemen op reis. Je kunt ze allemaal doorlezen of gewoon wachten totdat er daadwerkelijk iets gebeurt (niet waarschijnlijk)

Maar….

Een leukere stap om jezelf mee bezig te houden tijdens de voorbereiding is het nemen van mooiere foto’s. Ga naar de volgende stap om te kijken hoe je een betere fotograaf kunt worden.

Wat te doen bij medische problemen op reis

Als je in het buitenland naar de dokter moet dan kun je hiervoor gebruik maken van je zorg en/of reisverzekering. In veel gevallen ben je het snelste geholpen als je de rekening zelf voorschiet en achteraf indient bij je verzekeraar. Neem altijd contact op met de alarmcentrale als je door een arts gezien wilt worden of in het ziekenhuis belandt.

Wat kan de alarmcentrale voor je doen?

Als je in het buitenland naar de dokter of naar het ziekenhuis moet, dan kan de alarmcentrale je op een aantal manieren helpen. De alarmcentrale kan;

  • Een betalingsgarantie afgeven (in de meeste gevallen) zodat je zelf niet enorme bedragen hoeft voor te schieten.
  • Overleggen met de arts zodat ze de diagnose naar jou kunnen vertalen.
  • Bepalen hoe nu verder. Wordt er bijvoorbeeld een vlucht geregeld naar Nederland of kan de behandeling lokaal plaats vinden?

Wanneer de kwaal niet zo ernstig is en je lage kosten hebt, dan kun je het beste gewoon zelf voorschieten. De alarmcentrale geeft voor dit soort zaken toch geen betalingsgarantie af. Vaak accepteren huisartsen deze garantie ook niet.

Als je echter wordt doorverwezen naar een ziekenhuis dan kan de alarmcentrale vaak wel een betaling regelen. Zij kunnen je dan ook helpen bij het vinden van een goed ziekenhuis en de rekening betalen.

Als je geen contact op neemt met de alarmcentrale dan behoudt de verzekeraar het recht om niet of slechts gedeeltelijk uit te keren. Neem in geval van medische kwalen dus altijd contact op met de alarmcentrale.

Als je naar een ziekenhuis moet, neem dan altijd contact op met de alarmcentrale van de reisverzekering. De alarmcentrale van de verzekering kan in bijna alle gevallen een betalingsgarantie afgeven.

Als je geen reisverzekering hebt of geen medische dekking hebt afgesloten, neem dan contact op met de alarmcentrale van jouw zorgverzekeraar en kijk of zij een betalingsgarantie kunnen afgeven.

Geef nooit je credit card nummer. Als het ziekenhuis jouw creditcard heeft kunnen ze er op claimen wat ze willen. Het komt in het buitenland wel eens voor dat je opgelicht wordt door een ziekenhuis. Dan krijg je bijvoorbeeld een rekening voor behandelingen die eigenlijk nooit hebben plaats gevonden of je betaalt te veel voor de behandelingen die je wel hebt gehad.

In plaats van je credit card te geven, kun je beter contact opnemen met de alarmcentrale. Deze kan dan contact houden met het ziekenhuis en vaak een betalingsgarantie afgeven.

Met een reisverzekering ben je niet verzekerd voor de behandeling van bestaande kwalen. In plaats daarvan moet je voor vertrek contact opnemen met jouw zorgverzekeraar.

Medicijnen

Als je de medicijnen op kamertemperatuur kunt bewaren, dan kun je het beste gewoon een voorraadje aanleggen en meenemen op reis. Als het echter geen optie is om medicijnen mee te nemen regel dan bij de zorgverzekering dat je de medicijnen in het buitenland kunt afhalen. Zorg dat je ook weet hoe de medicijnen in het buitenland heten. Soms is de merknaam van hetzelfde medicijn anders net zoals Axe-deo in veel landen Lynx heet maar precies dezelfde geur geeft.

Medische behandelingen

Los van de medicijnen kan het natuurlijk zo zijn dat je medische behandeling nodig hebt in het buitenland, bijvoorbeeld wanneer je nierpatiënt bent en nierdialyse nodig hebt. Je bent niet de enige dus je kunt bij de zorgverzekeraar vragen of er een kliniek is in de buurt van jouw vakantieverblijf.

Bijna alle reisverzekeringen bieden dekking om terug te vliegen naar Nederland als je ziek of gewond bent.

Ga er echter niet zo maar vanuit dat je voor elk wissewasje terug naar Nederland gevlogen wordt. Het is vaak een afweging die de alarmcentrale maakt op basis van de volgende factoren:

  • Is het in jouw belang en goed voor jouw gezondheid?
  • Ben je ‘fit-to-fly’? Als je niet kúnt vliegen, dan is lokaal aansterken vaak de enige optie.
  • Is de behandeling lokaal mogelijk? Als de zorg lokaal gezien goed is, dan is het natuurlijk niet per se noodzakelijk om te vliegen.
  • Is het medisch noodzakelijk? Zoals gezegd: voor een oorontsteking hoeft jouw reis niet beëindigd te worden.
  • Wil je zelf liever in het buitenland blijven of terug naar Nederland? Als je zelf liever in het buitenland wil blijven dan zal de alarmcentrale kijken hoe zij daarbij kunnen helpen. Ze zullen in dit geval natuurlijk ook de kosten voor reis en zorgverzekering meenemen in de beslissing en op basis daarvan een oordeel geven.

 

Wat te doen bij problemen met bagage

Als je bagage gestolen wordt dan moet je z.s.m. aangifte doen bij de lokale politie. Vaak heb je dit aangiftebewijs ook nodig om de claim in te kunnen dien bij de verzekeraar. Wanneer je geen aangifte doet, krijg je in veel gevallen niets vergoed.

Ook bij een vermissing van spullen moet je aangifte doen bij de politie. Ten eerste omdat spullen wellicht weer gevonden worden door een eerlijke vinder die ze terugbrengt. Maar belangrijker is dat de spullen ook vermist kunnen zijn doordat ze gestolen zijn.

Beschrijf ook voor jezelf in ieder geval duidelijk wat er gebeurd is en hoe het komt dat je spullen gestolen/vermist zijn. Het menselijke geheugen is niet altijd even betrouwbaar dus door zo snel mogelijk na het verdwijnen van de spullen een verklaring te schrijven, voorkom je dat je stukken vergeet. Dit kan mogelijk van belang zijn als je een claim indient.

Als spullen stuk gaan moet je goed letten op het verschil tussen pech en schade. Pech is een mechanisch defect dat komt door slijtage of fabrieksfouten. Eventuele herstelkosten daarvan zullen niet worden vergoed door een reisverzekering, de fabrikant is hiervoor verantwoordelijk.

Schade is iets dat veroorzaakt is door iets externs. Bijvoorbeeld doordat er iets op je camera is gevallen, maar ook als je rugzak met camera er in zelf valt. De schade aan jouw spullen wordt vaak wel vergoed door de reisverzekeraar, mits je er zelf alles aan gedaan hebt om de schade te voorkomen.

In het geval van schade moet je vaak een schaderapport op laten maken bij een expert en de schade laten taxeren. Op basis van de verklaring van de expert wordt de vergoeding bepaald. Ook in het geval dat je al weet dat reparatie onmogelijk is, is soms het rapport van een expert nodig.

Let er wel op dat schade betekent dat het product niet meer functioneert. Krassen worden bijvoorbeeld niet vergoed, maar eventueel een gebarsten beeldscherm wel.

Het blijft altijd weer een spannend moment als je jouw koffers moet ophalen bij de lopende band; het zal toch wel aangekomen zijn?

Het komt regelmatig voor dat bagage niet aankomt op het vliegveld. Zeker als je een vlucht met een overstap hebt gepland, dan is de kans hierop groter.

Het belangrijkste is dat je eerst op het vliegveld een property irregularity report (P.I.R.) aanvraagt. Hiermee laat je ook de vliegtuigmaatschappij weten dat jouw bagage niet is aangekomen en zij gaan dit dan proberen te vinden.

Ondertussen moet jij natuurlijk noodspullen aanschaffen aangezien je aan het eind van de dag toch je tanden moet poetsen en de volgende dag schoon ondergoed aan wilt. In bijna alle reisverzekeringen is een vergoeding opgenomen voor de aanschaf van spullen als je bagage meer dan 24 uur vertraagd is.

Koop dus de spullen die je nodig hebt, maar denk niet dat je zojuist gratis shoptegoed hebt gewonnen. Het gaat er natuurlijk om dat je de belangrijkste spullen koopt. In eerste instantie kun je dus wat toiletspullen en schone kleren kopen. Mocht na een aantal dagen blijken dat jouw koffers nog langer op zich laten wachten, dan kun je kijken of je nog wat meer dingen nodig hebt.

Bewaar in alle gevallen de bonnetjes van alles wat je moet kopen omdat jouw spullen niet zijn aangekomen. Deze bonnen kun je bij thuiskomst vervolgens indienen bij de verzekeraar. Zolang je spullen hebt gekocht die je nodig had, zal de verzekeraar niet al te moeilijk doen en gewoon uitkeren.

Bagage helemaal niet meer gevonden?

Als de bagage helemaal niet meer gevonden wordt, dan is de vliegtuigmaatschappij daar in eerste instantie verantwoordelijk voor. Als zij echter geen vergoeding geven, kun je jouw volledige tas indienen bij de reisverzekering.

Als je een keer een bijzondere reis maakt dan kan het zijn dat je spullen van iemand anders leent. Bijvoorbeeld een backpack, tent of camera. Deze spullen kunnen natuurlijk ook kapot gaan of gestolen worden.

Een reisverzekering keert ook uit als jij de spullen van iemand anders leent. De spullen zijn namelijk tijdelijk in jouw bezit en het maakt niet uit dat iemand anders feitelijk de eigenaar is. De reisverzekering zal de claim beoordelen alsof de spullen van jou zijn.

De reisverzekeraar keert uiteraard niet uit als jij de spullen niet had meegenomen. Als je bijvoorbeeld met een vriend op vakantie bent die vergeten is een reisverzekering af te sluiten. Het is dan niet mogelijk om zijn spullen onder jouw reisverzekering te claimen. Al is het in sommige gevallen uiteraard wel lastig voor de verzekeraar te bewijzen dat de spullen niet van jou waren.

Wat te doen bij familieomstandigheden, ziekte en overlijden

Je moet er niet aan denken dat er een familielid overlijdt tijdens een reis in het buitenland. Mocht dit toch gebeuren dan is het  in ieder geval fijn als je een reisverzekering heb die de kosten vergoedt en een vlucht voor je regelt.

Je moet in dit geval contact opnemen met de alarmcentrale van jouw reisverzekering. De alarmcentrale geeft dan zijn goedkeuring voor een retourvlucht naar Nederland. In veel gevallen kunnen ze ook  direct een vlucht of alternatief vervoer boeken zodat je op tijd bent voor de begrafenis.

Als je geen contact opneemt met de alarmcentrale dan behoudt de verzekeraar het recht om niet uit te keren. Je hebt namelijk officieel toestemming nodig van de alarmcentrale voor een retourvlucht.

Let er wel op dat bij de meeste reisverzekeringen de dekking voor een terugvlucht alleen geldt als het gaat om eerste- of tweedegraads familieleden. Hieronder vallen partners, kinderen, kleinkinderen, ouders, grootouders, broers en zussen.

Je moet er niet aan denken maar het kan natuurlijk altijd gebeuren; tijdens je reis wordt een familielid levensbedreigend ziek of diegene krijgt een zwaar ongeval waarbij het niet duidelijk is of diegene het zal overleven.

Mocht dit het geval zijn dan kun je na toestemming van de alarmcentrale terug vliegen naar Nederland. Neem daarom altijd contact op met de alarmcentrale zodat zij toestemming kunnen verlenen voor een vlucht naar Nederland. In veel gevallen kunnen zij ook een vlucht voor je boeken of alternatief vervoer regelen.

Nadat je de begrafenis hebt bijgewoond bieden bijna alle verzekeraars dekking om ook weer terug te vliegen naar jouw vakantiebestemming als je dit wilt.

Als je geen contact opneemt met de alarmcentrale dan behoudt de verzekeraar het recht om niet uit te keren. Je hebt namelijk officieel toestemming nodig van de alarmcentrale voor een retourvlucht.

Let er wel op dat de dekking voor een terugvlucht alleen geldt als het gaat om eerste- of tweedegraads familieleden. Hieronder vallen ouders, kinderen, grootouders, broers en zussen.

Je moet er niet aan denken, maar net als in Nederland bestaat de kans dat je vroegtijdig komt te overlijden. Wanneer dit in het buitenland gebeurt dan willen jouw familieleden natuurlijk dat jouw lichaam terug komt in Nederland, zodat ze een uitvaart voor je kunnen plannen. Vervoer van jouw stoffelijke overschot kan op een aantal manieren verzekerd worden.

Via een reisverzekering

Als je een reisverzekering hebt afgesloten, dan zorgt de alarmcentrale in samenwerking met jouw familie dat jouw lichaam terug keert naar Nederland zodat de uitvaart hier kan plaatsvinden. De reisverzekering biedt geen vergoeding voor de uitvaart, maar verzorgt en betaalt wel de kosten voor het vervoer van jouw lichaam na overlijden.

Via de zorgverzekering

Als je geen reisverzekering hebt afgesloten, dan zal jouw familie dit via de zorgverzekeraar in Nederland moeten regelen. Vervoer van het stoffelijk overschot is echter niet verzekerd in de basiszorgverzekering. Alleen als je een aanvullend pakket hebt, kan het zijn dat vervoer van het stoffelijk overschot ook verzekerd is.

Geen verzekering?

Als je ook geen zorgverzekering hebt die vervoer van het stoffelijk dekt, dan moeten jouw familieleden het zelf regelen. Dit is een lastig proces omdat jouw lichaam gezien wordt als een goed en dat betekent dat er allerlei verklaringen getekend moeten worden door verschillende douanes en plaatselijke lijkschouwers.

Omdat jouw familie hier hoogstwaarschijnlijk geen ervaring mee heeft, is de kans groot dat zij hier een bureau voor inschakelen. Dit kost veel geld maar bespaart hen wel moeite in een emotioneel zware tijd. Een organisatie die dit soort zaken regelt is Meersorgh. Uiteraard is het makkelijker om gewoon een reisverzekering af te sluiten.

Alle reisverzekeringen bieden dekking voor een terugvlucht naar Nederland in geval van ernstige ziekte of ongeval in het buitenland. Natuurlijk zal de reisverzekeraar geen retourvlucht betalen in geval van een griepje, er moet wel echt iets aan de hand zijn.

Over het algemeen vliegt een reisverzekeraar je terug naar Nederland als dit:

  • In belang van jouw gezondheid is.
  • Medisch noodzakelijk is.
  • Uit kostenoverweging gunstiger is voor de reisverzekeraar. Uiteraard staat jouw gezondheid voorop.

Daarnaast moet het natuurlijk voor jou mogelijk zijn om te vliegen of vervoerd te worden. Als dit niet zo is omdat je ernstig gewond of ziek bent, dan biedt een reisverzekering vaak de mogelijkheid om een familielid over te laten komen.

De meeste reisverzekeringen bieden een vergoeding voor extra reis- en verblijfkosten in het geval van:

  • Overlijden of levensbedreigende ziekte of ongeval van eerste- en tweedegraads familieleden.
  • Overlijden of levensbedreigende ziekte of ongeval van jezelf of een verzekerde reisgenoot.
  • Ernstige schade aan je huis of bezittingen, waardoor je aanwezigheid in Nederland vereist is. Denk hierbij aan explosies, brand of ernstige stormschade.
  • Extreme weersomstandigheden, een natuurramp of stakingen waardoor je de voorgenomen terugreis niet kunt maken.

Mocht je extra reiskosten moeten maken, neem dan in eerste instantie altijd contact op met de alarmcentrale van de verzekeraar. Zij kunnen toestemming geven voor de extra verblijfkosten. Bewaar ook altijd de bonnen van de extra kosten die je gemaakt hebt zodat je deze later kunt indienen bij de reisverzekering.

Problemen rondom aansprakelijkheid & rechtsbijstand in het buitenland

Als iemand jou aansprakelijk wil stellen voor de geleden schade, dan betekent dit natuurlijk niet dat je ook daadwerkelijk aansprakelijk bent. Geef dus niet zomaar toe dat je iets verkeerd gedaan hebt.

Wanneer iemand je aansprakelijk stelt, dan is het belangrijk dat je hierover direct contact opneemt met de verzekeraar. Zij kunnen je dan vertellen hoe je moet handelen.

Als je namelijk geen contact opneemt, dan kan het zijn dat de verzekeraar een claim afwijst omdat je buiten de verzekeraar om je zaakjes hebt geregeld en dat dit nadelig is voor de verzekeraar.

Wanneer iemand je aansprakelijk wil stellen is het belangrijk dat diegene jou een brief overhandigt waarin wordt aangegeven dat ze jou aansprakelijk willen stellen voor de geleden schade. In die brief moet staan;

  • Wat er gebeurd is
  • Wat de geleden schade is (dit kan diegene bewijzen met bonnen en nota’s )
  • Dat jij hiervoor aansprakelijk gesteld wordt door de schrijver van de brief.

Deze brief moet je vervolgens doorsturen naar jouw verzekering. Zij pakken het dan verder op en kijken of je ook daadwerkelijk aansprakelijk bent.

Een aansprakelijkheidsdekking biedt geen dekking om andere mensen aansprakelijk te stellen en vergoed alleen schade aan anderen waar jij aansprakelijk voor bent. Bij doorlopende reisverzekeringen is dit vaak beperkt tot schade aan vakantieverblijven. Bij speciale reisverzekeringen is ook letselschade en de schade aan spullen van anderen verzekerd.

Wanneer je iemand anders aansprakelijk wilt stellen kun je het makkelijkst kijken of je onderling een regeling kunt treffen. Als je er echter niet uitkomt met degene die de schade heeft veroorzaakt, dan biedt de rechtsbijstand soms dekking.

Het moet bij rechtsbijstand wel gaan om bijstand die je nodig hebt in verband met zaken die samenhangen met je reis.

Wanneer je juridische hulp nodig hebt in het buitenland, dan word je geholpen door een Nederlandse advocaat. Meestal werkt deze advocaat voor een rechtsbijstandorganisatie als het SRK of ARAG.

In het geval dat je rechtsbijstand nodig hebt, dan staat in de polisvoorwaarden wat je moet doen. De meeste verzekeraars staan je toe om direct contact op te nemen met de organisatie die voor hen de rechtsbijstand uitvoert. Check altijd in de polisvoorwaarden om te zien me welke organisatie je contact kunt opnemen.

Een rechtsbijstandverzekering biedt dekking voor de kosten van een juridische procedure. De doorlopende rechtsbijstandverzekeringen die de meeste mensen in Nederland hebben, bieden in veel gevallen geen dekking voor procedures buiten Nederland.

Daarom kun je bij veel doorlopende reisverzekeringen een rechtsbijstand meeverzekeren. Je bent dan verzekerd voor het geval dat je aangeklaagd wordt in het buitenland of als je zelf iemand aan wilt klagen. Ook wanneer je een geschil hebt met een touroperator over het wel of niet nakomen van hun afspraken, kun je de rechtsbijstanddekking gebruiken. De procedure moet uiteraard samenhangen de reis die je maakt.

Een misverstand dat veel mensen maken is dat ze met een rechtsbijstandsdekking een lokale advocaat aangewezen krijgen. Dit is zelden het geval.

Mocht je in een juridische procedure terecht komen dan krijg je vanuit een Nederlandse organisatie zoals het SRK of ARAG steun in de juridische procedure. Welke organisatie je helpt hangt af van welke reisverzekering je hebt afgesloten. Alleen in uitzonderlijke gevallen kan deze organisatie de hulp van lokale advocaten inschakelen.

 

Er Is Nog Zoveel Meer Te Regelen Voor Jouw Reis

stap1-2stap1-2stap1-2

 

stap1-2

stap1-2

stap1-2

 

stap1-2

stap1-2

stap1-2

 

stap1-2

stap1-2

stap1-2