• Menu
  • Menu

11 gevallen waarin een reisverzekering niets zal uitkeren

claims-afgewezen

“Ik claim verdomme nooit wat en ben al jaren verzekerd! Nu gebeurt er een keer iets en dan geven jullie niet thuis.”

“Sorry meneer, maar het staat in de polisvoorwaarden onder artikel….”

*Tuut Tuut Tuut* – Telefoon opgehangen.

Ik snap het sentiment.

Natuurlijk staat het in de polisvoorwaarden en zal de verzekeraar wel gelijk hebben, maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat je nooit wat claimt. Jij maakt de verzekeraar rijk met de premie die je betaalt. Nu heb je een keer wat en dan geeft de verzekeraar niet thuis.

Om deze teleurstelling te voorkomen heb ik een aantal situaties op een rijtje gezet waarbij een reisverzekering in ieder geval niet of weinig zal uitkeren. Zo weet je wat je kunt verwachten en in welke gevallen je dus vooral niet te veel moet verwachten.

Lees hier ons uitgebreide artikel ‘Waar moet je op moet letten als je een reisverzekering gaat kiezen?’

1. Diefstal zonder aangifte

Als er spullen gestolen worden, moet je hier aangifte van doen in het vakantieland. Doe je dit niet, dan is het vaak niet mogelijk om een claim in te dienen.

Mocht het gebeuren dat je op het vliegveld, net voordat je je vlucht gaat boarden, bestolen wordt, dan is het in sommige gevallen noodzakelijk dat je aangifte doet in Nederland.

Heb je nog helemaal geen idee wat je met de polisvoorwaarden aanmoet? Lees dan deze tips voordat je een reisverzekering afsluit

2. Niet-spoedeisende hulp

Een reisverzekering biedt alleen een vergoeding voor spoedeisende medische zorg.

Iets is spoedeisend als de behandeling niet kan wachten totdat je terug bent in Nederland. De behandelingen zijn gericht op het direct verlichten of stoppen van de pijn of het stellen van een diagnose.

Iets dat wel kan wachten is dus niet verzekerd.

Een voorbeeld is een tandartscontrole. Dat is dus niet verzekerd. Mocht je echter een ontstoken kies krijgen op vakantie, dan ben je hier meestal wel voor verzekerd.

Als je medische hulp nodig hebt, neem dan altijd contact op met de alarmcentrale van de verzekeraar.

3. Bestaande aandoeningen

Reisverzekeraars bieden geen vergoeding voor zorg die je nodig hebt vanwege een aandoening die je al voor je reis hebt.

Als je bijvoorbeeld van plan bent om lang op reis te gaan en je hebt insuline nodig, dan zal de reisverzekeraar dat niet vergoeden.

Ook de kosten die samenhangen met een zwangerschap worden niet vergoed. In sommige gevallen als je met complicaties te maken krijgt, biedt de verzekeraar wel een vergoeding.

4. Oude elektronica

Jij kijkt waarschijnlijk op een andere manier naar jouw spullen dan een verzekeraar dat doet.

Jij zal eerder kijken naar de nieuwwaarde maar een verzekeraar kijkt eerder naar de dagwaarde.

Zeker bij elektronica die ouder zijn dan één jaar, kan de vergoeding tegenvallen. Bij elektronica jonger dan één jaar is de dagwaarde gelijk aan de nieuwwaarde.

Lees hierover meer op: Hoe berekent de verzekeraar de waarde van mijn bagage?

5. Rubrieksmaxima

Verzekeraars zijn altijd heel goed in vertellen wat er wel verzekerd is, maar laten vaak de haken en ogen weg. Het is gewoon een kwestie van marketing.

Een van de marketingtrucjes is zeggen hoe hoog de totale bagage dekking is, bijvoorbeeld: Bagage verzekerd tot €2500 per persoon!

Dat is hartstikke fijn, maar als je dan in de polisvoorwaarden kijkt blijkt dat er voor de meest waardevolle dingen altijd een maximum is.

Er wordt bijvoorbeeld maar €300,- uitgekeerd voor smartphones. Daar ben je lekker mee als je gloednieuwe IPhone wordt gestolen.

Let er dus goed op dat de spullen die je meeneemt ook daadwerkelijk volledig verzekerd zijn. Je kunt deze rubrieksmaxima altijd vinden in het dekkingsoverzicht van de reisverzekering.

6. Onvoorzichtig of onverantwoordelijk gedrag

Een reisverzekering is geen vrijbrief om slordig om te gaan met je spullen. Als je dit wel doet ben je niet verzekerd.

Een verzekeraar gaat er namelijk vanuit dat je voldoende maatregelen neemt om schade, diefstal of verlies te voorkomen.

Een aantal voorbeelden waarin je niets krijgt uitgekeerd zijn:

  • Je stopt waardevolle dingen zoals een laptop in je koffer en niet in je handbagage.
  • Je verliest fysiek contact met je spullen in een drukke plek, bijvoorbeeld omdat je even weg loopt. Maar ook als je in een restaurant op jouw telefoon aan het spelen bent en jouw rugzak wordt stiekem van naast je stoel gestolen omdat jij er niet op let (true story).
  • Je laat je spullen op de hotelkamer liggen en doet ze niet in een kluis.

Ik vind dat sommige verzekeraars hier best ver in gaan en heb ook sterk het gevoel dat een grote claim iets kritischer wordt bekeken dan een kleine claim.

Ik raad mensen daarom altijd aan om tijdens de reis te handelen alsof je niet verzekerd bent en zelf moet opdraaien voor de kosten als je de spullen verliest.

Als je zelf zo voorzichtig mogelijk bent, dan zal de verzekeraar er hopelijk geen probleem van maken.

7. Overmatige alcohol consumptie

Alcohol drinken hoort voor veel mensen een beetje bij backpacken. En ja, dan doe je wel eens stomme dingen.

Verwacht echter niet dat een reisverzekering dan opdraait voor de kosten als jij jezelf laveloos zuipt.

Hetzelfde geldt als je drugs gebruikt en daardoor schade veroorzaakt.

8. Vechtpartijen

Vechtpartijen zijn makkelijk te voorkomen door gewoon weg te lopen en een verzekeraar vergoedt dan vaak ook geen schade.

Echter…

Als je jezelf echt moet verdedigen omdat je het slachtoffer bent van een of andere dwaas, vergeet dan wat hier staat en doe wat je kan om je gebit en andere botten heel te houden (en die van de belager te breken).

9. Arbeidsongeschiktheid

Deze komt gelukkig heel zelden voor, maar toch handig om te weten.

Sommige reizigers die ook gaan werken tijdens hun reis willen zich verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid.

Ze denken dan met de ongevallendekking goed verzekerd te zijn, maar dit is niet het geval.

De ongevallendekking keert namelijk slechts éénmalig een bedrag uit als je blijvend invalide raakt bij een ongeval. Daarnaast is de ongevallendekking geen vervanging van je inkomen als je jouw werk niet meer kunt doen als gevolg van dat ongeval.

Je kunt meer lezen over het verschil tussen ongevallendekking en een arbeidsongeschiktheidsverzekering.

10. Reparaties aan een auto

Het gebeurt in het buitenland wel eens dat je te maken krijgt met vandalisme of autopech. Of misschien heeft iemand bij het inparkeren jouw auto geraakt en is snel weer weg gereden.

De schade aan jouw auto wordt dan niet vergoed door de reisverzekering. Deze vergoedt namelijk nooit schade aan de auto. Je moet dit claimen bij de autoverzekering.

Bij een mechanisch defect zijn de reparaties en nieuwe onderdelen voor eigen rekening, net zoals in Nederland.

Een noodreparatie langs de kant van de weg is vaak wel verzekerd.

Meer lezen over pechhulp in het buitenland? Lees dan ons uitgebreide artikel over de beste reisverzekeringen voor een zorgeloze autovakantie!

11. Aanstellerij & profiteurs

Er is ook altijd een bijzonder slag mensen dat denkt voor elke tegenslag verzekerd te zijn. Dit soort mensen zijn profiteurs en aanstellers en zijn heel vervelend.

Ik herinner me één geval tijdens mijn werk voor de alarmcentrale, waarbij iemand pech had met de auto.

Ze stonden op een camping, maar vonden het daar toch niet zo leuk. Toen ze echter weg wilden rijden, bleek dat de auto niet wilde starten. Dubbel pech dus.

Nadat ik beloofd had om een sleepdienst te sturen en dat die er naar zou kijken begonnen ze direct allerlei vragen te stellen:

– Worden de kosten van dit telefoongesprek eigenlijk vergoed?

– Ja, u kunt de rekening opvragen bij de provider en dan indienen bij de verzekeraar. Geen probleem.

Ok dat is mooi, maar we staan nu ook op een camping waar we eigenlijk niet willen staan. Gaat de verzekeraar dan voor de overnachtingen betalen?

– Dat lijkt me niet. U had sowieso moeten overnachten en u had dus sowieso kosten voor een overnachting moeten maken. Er is dus geen sprake van extra verblijfkosten.

Nee dat niet, maar we hebben nu ook alle spullen al ingepakt. Dat betekent dat we niet kunnen koken en bij het campingrestaurant moeten eten. Dit is natuurlijk een stuk duurder. Worden deze kosten dan vergoed?

– Sorry, maar wat denkt u zelf. De verzekeraar gaat niet vergoeden omdat u de spullen niet uit de auto wil halen.

– Ok, lekker dan.

– Ja, het lijkt mij niet meer dan logisch. Ik ga de sleepdienst regelen. Gaat u er vanuit dat deze er binnen een uur is, maar ik laat het nog even per sms weten zodra ik een bevestiging van hem heb.

– Ok, is goed.

– Heb ik u zo goed geholpen of kan ik u verder nog ergens mee van dienst zijn? (*bleh, wat heb ik een hekel aan dit soort standaard klantenservicevragen)

Nee hoor, Ik zie de sleepdienst wel verschijnen.

– Ok prima, we houden contact. Fijne avond meneer en ik hoop dat het eten in ieder geval wel een beetje lekker is.

Haha, nou laten we het hopen.

– Haha, ok dááháág.

* Tuut, Tuut, Tuut *

– Sukkel.

Dit soort mensen vind ik verschrikkelijk irritant. Niet alleen als het gaat om verzekeringen, maar gewoon in het algemeen. Maar goed, laten we niet over mijn irritaties praten.

Het belangrijkste is dat je met een reisverzekering niet altijd verzekerd bent.

Hoewel dit allemaal te verklaren is vanuit het oogpunt van de verzekeraar, blijft het vervelend als je er vanuit was gegaan wel verzekerd te zijn.

Ik hoop dat je door het lezen van dit artikel een beter beeld hebt van wat je in ieder geval niet moet verwachten van een reisverzekering.

Weten hoe je goed verzekerd op reis gaat?

Op Backpackcentrale.nl vind je reviews en uitleg over de bekendste verzekeringen voor backpackers. Je leest precies wat je moet weten en regelen om goed verzekerd op reis te gaan. Kom je er alsnog niet uit, dan kun je altijd contact opnemen.